*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Een dik gevormd glas gevonden op een Laat Middeleeuws Akkertje dat deed me denke  (gelezen 30 keer)

Jozef.

  • Global Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 15590
    • http://www.jozefherman.nl
Een dik gevormd glas gevonden op een Laat Middeleeuws Akkertje dat deed me denken toen ik nog op de lagere School zat n flink tijdtje geleden deden we met dit soort glas onze schoenfeter in brand zetten met dat vlammetje kon je alles aansteken dus ik denk dan ook dat deze zgn versterkte glazen loep of een Lens gelet op de gevonden Muntjes uit de 18eeuws schat ik dat dit glas eind 18e eeuws is
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vuur met een vergrootglas:

Vuur maken met een vergrootglas ( of spiegel ) en de zon.
Kantel het vergrootglas zodat u een geconcentreerde straal krijgt. De tondel zal beginnen te gloeien.
Dan is het een kwestie van aanblazen tot een vlam. Hiervoor moet u een een sterke en constante zon hebben.
Gemakkelijker gaat het als u een stukje verkoold katoen of verkoold hout bij de tondel legt.
Zwart neemt beter de hitte op.
​Het voordeel hiervan is dat u een eindeloze bron hebt zolang de zon schijnt.

https://bushcraftexperience.weebly.com/vuur-maken.html
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vuur maken met het vergrootglas
Je legt als eerste de tondel op de grond en houd vervolgens het vergrootglas tussen de zon en de tondel in. Het is belangrijk om altijd op dezelfde plek te richten met het vergrootglas, zodat het uiteindelijk vlam kan gaan vatten

==========================================================================
Voor een interessante Archeologische Bodemvondst is het beter deze meteen aan te melden bij het Archeologische Onderzoek Centra de PAN- https://www.portable-antiquities.nl/pan/#/public/about - je verkrijgt daar terdege info & determinatie van het gevonden voorwerp, het-email is pan.fgw@vu.nl

=-->hier doen we dan wel nog het voorwerk van de diverse items in onze vele Rubrieken.

Groetjes Jozef

keioloog70

  • Moderator
  • 250+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 383
Re: Een dik gevormd glas gevonden op een Laat Middeleeuws Akkertje dat deed me denke
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2024, 11:51:49 am »
In de oorlogsjaren en kort daarna hebben wij nog vaak met dit soort glaasjes gespeeld als brandgras om vuurtje te stoken, maar niet om onze veters in brand te steken, want die waren nauwelijks te koop en mijn ouders zouden dat niet hebben geaccepteerd. Meestal kwamen de glaasjes uit afgedankte platte zaklampen waarin één batterij paste. Het leukst werkte het met de zwarte bekleding van de sturen van oude fietsen, dat stonk heel penetrant en het siste leuk bij het verbranden. Dit exemplaar is wel erg beschadigd.

Anton van der Lee

Munten Bodemvondsten Club Forum

Re: Een dik gevormd glas gevonden op een Laat Middeleeuws Akkertje dat deed me denke
« Reactie #1 Gepost op: juni 19, 2024, 11:51:49 am »