*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Zo zoekmaatje net weg foto geknipt van vandaag zoektrip.  (gelezen 3589 keer)

JozefHerman

  • Gast
Zo zoekmaatje net weg foto geknipt van vandaag zoektrip.
« Gepost op: februari 09, 2010, 21:07:59 pm »
Hallo

Was vandaag richting Nederlandse fruit tuin in gegaan en dit zijn mn vondsten
ervan soms vind je muntjes die door n ploeg meerdere malen geraakt zijn
een van dit soort had ik vandaag en jammer genoeg was dit bij n zilveren Denarius
denk Antonius Pius heb gekeken meteen naar de breuklijn zag dat het een oude was
mn vraag is deze over de kapotte Denarius kan het mogelijk zijn dat deze in deze periode
ook al gesnoeid kan zijn of met opzet gescandeerd is lijkt me moeilijk voor een ploeg
om deze telkens zo te raken dat hij er nu zo uit ziet ?? maar de vondst is een verminkte

ja oogvondsten zijn ook altijd interessant getuige 2 hoektanden van een  Wildzwijn
maar soms kom je ook vele botten tegen waarvan je meteen denkt kan het zijn dat
dit van een Romeinse periode mens is eigenlijk zou met onze hobby ook nog goed
moeten zijn in dat je wegwijs bent in de lessen van Anatomie zodat je weet hè daar
ligt een  boven bot -van een bovenbeen ja deze akker was ik me van bewust dat er
in vroegere tijden deze als kerkhof gefungeerd heeft ongv de  17e eeuw  scheeps
drenkelingen in begraven werden een tijdje teminste dit vertelde me de locale mensen
die er in de omgeving woonden maar tevens was deze ver voorheen een Romeinse nederzetting
vandaar deze botten denkwijze en ook is het op zo een andere akker liggen soms vooral veel
 botten maar daar kun je vele kanten mee in ..

ja ook  zo een rare bodemvondst kwam ik tegen een soort looke a like van een kraan vergrendeling
lijkend  op een taps toe lopend vaatje
met een gat in het midden en bovenop zit een verrot ijzeren denk zelf  draai handle (spindle)dus moet een
stopper -opener van en een onderdeel van een  kraan geweest zijn herkent iemand deze met mooie
groene patina erop  bronzen taps toe lopende waterslot ....
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 16:32:41 pm door Attilax »

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
Is dit
« Reactie #1 Gepost op: februari 10, 2010, 07:58:17 am »
niet allemaal Romeins? Hier foto van
Badflesje, (v. olie) uit Nijmegen grafveld(!),
werden met een kettinkje opgehangen
mogelijk rond ad 300.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 16:32:47 pm door Attilax »

JozefHerman

  • Gast
Re
« Reactie #2 Gepost op: februari 10, 2010, 11:07:24 am »
Hallo Hans;

Thx voor de Det jij heb daar n zeeeer goede kijk op Chapo -Ps- maaar heb jij deze primitieve spindel met waterslot
al eerder ergens gezien meet 7cm totale  lengte bovenkant slot 20mm onderkant 12 mm doorlaar 7mm ;
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 16:33:07 pm door Attilax »

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
alvast
« Reactie #3 Gepost op: februari 10, 2010, 16:30:20 pm »
een paar plaatjes, Romeins:
1 Tap 17 cm  (kraan ontbreekt ) en uitloop waterpijp Nijmegen
2 waterkraan tap ontbreek (mooi he?) Maastricht
Ton, heb ik dwars gelegd zie het tapgat ! (grens Duitsland Rijn)

Deze laatste mogelijk, omdat metaal de wijn kan bederven.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 16:33:30 pm door Attilax »

Jozef

  • Gast
Hey Hans.
« Reactie #4 Gepost op: februari 10, 2010, 19:13:11 pm »
Met ;

die goede kijk bedoel ik hiermede ;sommige  verwisselen deze blauwe scherf met de bekenden glas fragmenten van de Latène armbanden maar deze rillen die er op zitten zijn totaal anders -ja Hans vind zelf t waterslot ziet er nogal primitief uit ;ken vele zoekers maar heb eigenlijk nog nooit bij hen zoiets dergelijks gezien wel de latere kranen van de 17e eeuwse  

zogenaamde kraantjes kannen  dikwijls gesigneerd v.d. maker  deze latere tapkranen hebben heel veel overeenkomsten met de 2 fotoos die je geplaatst hebt, t rare ja die van mij heeft een lange ijzeren boven spindel getuigt denk ik voor n grotere oude kraan ,de meeste latere boven spindels met water slot eronder  zijn van geheel tot onderen van messing ----alhoewel waar je voorbeeld kraan vandaan komt van Nijmegen dat deze voor n groot deel

Archeologisch uitgespit is hiermee bedoel ik te zeggen waar dit waterslot tap vandaan komt overtreft t Kops Plateau  van Nijmegen aan gebied van grote in Romeins  dus bestaat de mogelijkheid van  jou foto"s van je Romeinse kranen dat deze

daar nog ergens diep in de grond zitten duid hier mee aan dat waar ik zoek een grote massa mensen gezeten moeten hebben in de Romeins-Nederlandse periode getuige haar vondsten die ik trek in n grote cirkel aldaar ernaast is het nu nog

fijn om er nu nog te kunnen gaan zoeken nu kan het nog; maaaar  sommige donkere wolken van toekomstige tijden lijken zich overal aan te kondigen met de vele Nederlandes gemeente"s  met hun verordeningen en wetten voor onze

Metaaldetector overal des lands stoten we onze neuzen het word steeds meer --denk dat als we met zijn allen Hobbyisten een vuist moeten gaan maken in een soort Petitie tegen de Overheid om hierin een halt toe te verkrijgen en dat we dit nog tegen kunnen houden hopelijk voor n tijdje deze Stonehengs hetze".

Piscator

  • Moderator
  • 150+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 188
Re
« Reactie #5 Gepost op: februari 10, 2010, 20:23:54 pm »
Jij hebt meer onder de grond gevonden dan ik vandaag. <!-- s:-D -->:-D<!-- s:-D -->

Heb vandaag een grote ronde (de hele middag) gedaan langs potentieel interessante akkertjes.
Heb 3 eventuele zoekplekjes gevonden, de rest stond vol met schapen, bomen of gras. <!-- s;-) -->;-)<!-- s;-) -->
Eentje ligt echt vol met mooi aardewerk (uit de nieuwe tijd volgens mij maar toch interessant).
Als afsluiter ben ik nog even langs 1 van "mijn eigen" akkertjes gereden en heb de GMP even uitgelaten.
De grond was echt zo hard als beton en ik kwam er zelfs met mijn puntige schepje niet of nauwelijks in.

Gelukkig toch nog een matige duit (Overyssel 1768) omhoog gehaald en ben daarna tevreden naar huis getuft.
Het wil nog niet zo lukken met de Romeinen in Brabant, moet denk ik ook maar naar de fruittuin.
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2014, 16:33:44 pm door Attilax »
PETER
>>  DeepTech Vista Smart  <<

>>  Minelab Equinox 800    <<

Jozef

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #6 Gepost op: februari 10, 2010, 20:37:33 pm »
Jammer Peter;


Dat het wederom weer gaat vriezen deze week anders had ik
je Tentamen afgenomen in pracktijk dezer dagen herinner
 me er maar aan als de vorst uit de grond is wanneer jij kan
je hebt mn email adres toch  nog he trouwens leuke late scherven
heb je daar .

grts ;Jozef

Piscator

  • Moderator
  • 150+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 188
Re
« Reactie #7 Gepost op: februari 10, 2010, 20:50:28 pm »
Ja, het weer wil niet echt meezitten de laatste tijd.
Zonet is er weer sneeuw gevallen hier.
Ik heb je adres en zal je zeker mailen als het beter wordt.
Ik kan wel een beetje begeleiding gebruiken van een prof in de piepkunde...   :) :) :)
PETER
>>  DeepTech Vista Smart  <<

>>  Minelab Equinox 800    <<

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
Piscator
« Reactie #8 Gepost op: februari 10, 2010, 21:59:11 pm »
Het scherfje rechts onder, ziet er uit als Terra-Signate,
dat zou betekenen, dat er daar toch ook Romeins zit.
Hoewel de rest later is, zoudat kunnen, dat de grond
gemengde stort bevat? Probeer eens een close-up
te maken.

hans44

  • Moderator
  • 2000+ Berichten
  • *****
  • Berichten: 2053
  • Verzamelaar munten en token tot 1600
Jozef
« Reactie #9 Gepost op: februari 10, 2010, 22:02:02 pm »
Je weet natuurlijk, als je hout wil bewaren uit de Romeinse tijd,
dat je het zo snel mogelijk moet conserveren, Eerst evt. het
zout er uit in (eigenlijk gedisteleerd) water evt. een paar maal.
Daarna lijmen. Het is toch betrekkelijk bijzonder om dit te hebben.

Jozef

  • Gast
(Geen onderwerp)
« Reactie #10 Gepost op: februari 11, 2010, 18:50:11 pm »
Hallo Hans;

heb de conserverings tip van je zo met t ithem zo behandelt .

grts ;Jozef

will.D

  • 150+ Berichten
  • ****
  • Berichten: 172
Hoi Jozef
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2010, 20:08:07 pm »
Mooie foto's van de vangst op de (voor mij) zeer koude zoekdag. Een ding is zeker aan je ogen mankeert niets, ik vind die oogvondsten zeker de moeite waard en die horen eigenlijk in elke vitrine kast daar dit het geheel naar het oude doet "voelen en ruiken".

Groetjes Sram

Munten Bodemvondsten Club Forum

Hoi Jozef
« Reactie #11 Gepost op: februari 19, 2010, 20:08:07 pm »