*

Korting voor forumleden. Klik hier voor meer informatie.

Auteur Topic: Bijzonder 8 zijdig Windkanter  (gelezen 2630 keer)

woodynl

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Bijzonder 8 zijdig Windkanter
« Gepost op: februari 29, 2012, 11:20:55 am »
Hierbij een bijzonder 8 zijdig windkanter, een uitzondering van zo veel zijden.  Prachtig steen!

Name         : 8 Zijdig Windanter
Datering     : 20,000 BC
Material      : Steen
Mass          : 2001 g
Afmetingen : 150 x 120 mm, 90 mm dik
Remarks     : Gevonden in 2009, Overijssel

Hierbij een uitleg over windkanters.

Nederland een woestijn? Niet alleen ijs, rivier- en zeewater geven aan stenen hun uiteindelijke vorm, ook wind en zand dragen daaraan bij.

"Windkanters" zijn een typisch voorbeeld van de uitwerking die stuivend, schurend zand heeft. Nederland was in het laatste gedeelte van de IJstijd een woestijn. In die periode is het dekzand afgezet dat een groot gedeelte van de hoge helft van ons land bedekt. In de luwte van de Veluwe en ontferland werd toen löss afgezet, net als in Zuid-Limburg, dat in het steppegebied aan de rand van deze woestijn moet hebben gelegen.

Het was in die tijd dat de windkanters werden gevormd, zo´n 20.000 jaar geleden. Windkanters zijn te beschouwen als zwerfstenen waaraan door zandstormen glanzende vlakken werden geslepen, gescheiden door duidelijke ribben. Men noemt zulke windkanters ook wel "driekanters", maar we vinden ook vaak stenen met twee, vier en soms nog meer afgeslepen oppervlakken, naast kegelvormen en
onregelmatig vlakke, platte stukken.
« Laatst bewerkt op: januari 20, 2014, 16:18:13 pm door Attilax »

Kadan

  • Gast
Re: Bijzonder 8 zijdig Windkanter
« Reactie #1 Gepost op: februari 29, 2012, 12:36:00 pm »
mooi stukje uitleg!
Ik had er nog nooit van gehoord.
Daarom ook een leuke oogvondst, weer een dingetje waar ik op moet letten met zoeken.

woodynl

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Bijzonder 8 zijdig Windkanter
« Reactie #2 Gepost op: februari 29, 2012, 13:02:22 pm »
mooi stukje uitleg!
Ik had er nog nooit van gehoord.
Daarom ook een leuke oogvondst, weer een dingetje waar ik op moet letten met zoeken.
Hi Kadan, ik wist ook niet toen van windkanterns. 

Ik was met mijn vrouw en nog een paar vrouwen aan een bridge weekend in Overijssel en overdag vrij.  Dus ging wij wandelen, en net voor wij waren terug na de hotel loopt ik voor uit - rond 100 meter - (ik was niet zo blij met de vrouwen 'chatter', je moeten stil zijn in de natuur is mijn motto) Ik kijk op de pad (ben toch een metaal detectorist en kijkt altijd op de grond), en zag in de middel van de pad, tussen de gras en omkruit een steen. Vreemde steen dacht ik, dus heb ik hem mee genomen.....

In mjn leven heb ik altijd intereste in steenen; toen ik klein was werkt mijn vader bij de goud minen in de woestein in California.  Vaak neemt hij kleine steenen voor mij, en toen ik ouder wordt deed ik het zelfde.

Maar goed, wist ik niet wat de steen was, lijkt bijna man-made, maar na een tijdje zoeken op de net vond ik de stenen en verhalen. 

zandhaas

  • Gast
Re: Bijzonder 8 zijdig Windkanter
« Reactie #3 Gepost op: februari 29, 2012, 14:48:18 pm »
Windkanter. Een mooi woord, maar ook een spelbreker. Vermoedelijke windkanter was het "verlossende" woord toen ik dacht een steentijdbijltje gevonden te hebben (met als opmerking van de archeoloog "gooi hem toch nog maar niet weg" ???)
Als ik er aan denk zal ik hem eens meenemen naar een volgende bijeenkomst.

woodynl

  • 10+ Berichten
  • **
  • Berichten: 11
Re: Bijzonder 8 zijdig Windkanter
« Reactie #4 Gepost op: februari 29, 2012, 15:07:26 pm »
Windkanter. Een mooi woord, maar ook een spelbreker. Vermoedelijke windkanter was het "verlossende" woord toen ik dacht een steentijdbijltje gevonden te hebben (met als opmerking van de archeoloog "gooi hem toch nog maar niet weg" ???)
Als ik er aan denk zal ik hem eens meenemen naar een volgende bijeenkomst.
Zal kunnen zijn, waar komen de woorden ervan? Windkanters zijn meer bekend in de plekken dat ze worden gevonden.

Windkanter lijk Duits: http://nl.wikipedia.org/wiki/Windkei

Hier is ook een mooie : http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Windkanters_55_sml.jpg

Zo te zien Google : Windkanter, zijn er veel gevonden.

Ja, een goede discussie punt!